Monday, March 28, 2011

Degil! Tak nak dengar cakap mak bapak!


Assalamualaikum..

Siape yang suke melawan cakap mak bapak? Siape suke tengking-tengking mak? Siapa suke buat tak tau bila mak panggil? haaa mesti ade ni kan :P dengan ini saya mengaku, ade je! tapi takde la melawan, takde la tengking-tengking. cume kadang-kadang buat tak dengar je mak panggil :D 

Tu dulu-dulu la punye cite. Mase kecik-kecik dulu, mase otak ni tak berfungsi dengan matang nye lagi. Sekarang tak dah. Menjadi seorang anak yang baik sekarang :) *sile tepuk tangan :P 

Mase belek-belek muke tadi, ternampak la satu kesan parut kat dagu ni haaa. tau sebab ape? tu sume tak dengar cakap mak la tu. Degil nak moyang orang tua-tua Negeri Sembilan kate :D Rahsia ni, tapi ni dah cite takde la rahsia lagi kan :P Biase la mase kecik-kecik dulu bile perangai nakal menjadi-jadi


Balik dari mengaji je, terus campak beg, dengan baju kurung yang tak berganti nye, terus capai basikal, wahhh dengan hati gumbira, siap nyanyi-nyanyi lagi atas basikal tu. bonceng orang sane, bonceng orang sini. Sebelum tu, abah dah pesan. Along! mak tak bagi keluar! kang ape-ape jadi susah! tapi macam abah cakap sensorang je :D

Buat tak dengar je ape abah cakap. Bergumbira la dengan kawan-kawan naik basikal. lumbe-lumbe basikal dari awal rumah sampai hujung jalan. huuu haa huu haaa tak ingat dunia. Mase bonceng kawan tu, kayuh basikal punye la laju. kawan tu kate, laju lagi along, laju lagi! haa ape lagi, lagi laju la kayuh nye.

Sampai je satu simpang tu, terlanggar pulakk bontot kereta jiran-jiran. dekat dengan longkang besar pulak tu. gedebukk jatuh dalam longkang macam nangka busuk! hehh. ok korang lelap mate sekarang, cube bayangkan. Saya bawah sekali, basikal himpap saya, kawan himpap basikal. Ape lagi, meraung la sampai nampak anak tekak kan


Jiran-jiran semua datang tengok, panggil mak dengan abah. Budak tu pulak, lari! die lepas naik atas dulu, tinggalkan saya sensorang dan lari lintang pukang! memang tak patut.  Abah dengan mak bawak la pegi kelinik, naik kereta jiran. ramaii woo yang hantar pegi kelinik. macam bawak rombongan meminang ^_^ 


Dalam perjalanan nangis kuat-kuat. huaaa huaaa sakit. janji dah tak buat lagi :( mak boleh gelak lagi ok! Sampai je kelinik terus kene jahit dagu tu, sebelum tu bius dulu ye! kang tak pasal-pasal doktor tu kene penyepak :P Sambil dagu dijahit tu, siap buat perjanjian dengan doktor tu. Pakcik, lepas ni tak nak buat lagi dah. Sakitttt :'( Doktor tu kate, 'yolahh, kalau buekk lagi, pakcik jahit lagi banyak' kui kui kui.. terus melompat dari tempat tu, turun ke bawah. Balik rumah je, ramai je jiran menunggu depan rumah, termasuk la mak budak yang saya bonceng tadi.

Mak die pegang saya, terus saya tepiss tangan mak die. huk^ huk^ macam cite dalam drama tu :P budak tu pon saya tak pandang. sampai sekarang saya marah budak tu sebab die suruh saya kayuh basikal laju-laju dan tinggal kan saya bila masuk longkang! Budak tu kawin dah, siap dah ade anak tiga orang tau. saya tetap tak suke die hehe

Tu semua salah sendiri sebenarnye. Sebab tak dengar cakap mak bapak, parut di dagu yang dapat. wuuuu~ maluuu~ bila cite dengan mak balik, mak ejek-ejek macam mane saya buat perjanjian dengan doktor tu :D sampai hati mak eh :) So, pengajaran dalam cite ni. SILA DENGAR CAKAP MAK BAPAK! :)


Terima Kasih sudi baca,jangan lupa baca lagi ^_^

1 comment:

Cik Ezy said...

nakal sgt mase kecik..
ekeke