Friday, April 1, 2011

Join sekaki dengan Kristian. Bagus la tu!


Assalamualaikum..

Selamat pagi pada pagi jumaat yang mulia ni. Ingat kan hari ni tak dapat jumpe blog pink ni lagi dah hee :D bukan setakat risau tak dapat jumpe blog, yang lagi risau adalah tak sempat nak memohon taubat di atas segala dosa-dosa yang pernah di lakukan, tak kire antara dosa kecik atau besar :) Mood pagi ni adalah mood Islamic :)

Hari ni merupakan 1 April 2011 dalam kalendar oghang puteh ^_^ macam biase, ramai je akan menyambut kedatangan 1 April ni yang di namakan April Fool! hehh..saye tak sambut bende ni semua ok. sebab ape? kedatangan 1 April ni akan membuatkan kan saya menjadi sangat pemarah. sebab ape lagi? sebab ramai sangat penipu pada 1 April ni.

1 April adalah hari penipu satu dunia. Penipuan yang dibuat di atas bertujuan untuk bergurau. bergurau tu bergurau jugekk, tapi menipu sesama manusia tu kan tak baik. salah di dalam Islam. Lagi pun menyambut kedatangan 1 April tu kan budaya oghang puteh, harus ke kite ikut yang salah dari ajaran agama kite? Ade cerita di sebalik Hari April Fool ni. Sila bace di bawah dengan mood yang tenang :)

April Fool adalah perayaan oghang puteh sewaktu kejatuhan Islam di Sepanyol. Kerajaan Islam di Granada, Sepanyol, diruntuhkan oleh tentera-tentera Kristian. Penduduk Islam di Sepanyol terpaksa berlindung di rumah masing-masing bertujuan menyelamatkan diri. Tapi orang Kristian berusaha menghapuskan orang-orang Islam di Sepanyol tanda tidak berpuas hati.                                                                                                                                           Penduduk Islam diberitahu, mereka akan selamat dengan belayar meninggalkan Sepanyol, membawa barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal di pelabuhan. Mereka telah pergi ke pelabuhan untuk memastikan tawaran itu bukan satu penipuan.                                                                                                                              Setelah berpuas hati, pada 1 April mereka telah bersiap-siap dan mengambil semua barang untuk di bawa ke pelabuhan. Pada 1 April tu jugekk la orang Kristian mengambil kesempatan untuk membakar semua rumah penduduk islam. Penduduk Islam jugekk tak sempat nak menaiki kapal tersebut, sebab orang kristian membakar ape yang dimiliki oleh orang Islam. penduduk islam jugekk dibunuh tak kire dari golongan lelaki, perempuan dan jugekk kanak-kanak.                                                                                                                                                        Peristiwa berdarah dan menyedihkan ni, di raikan oleh orang kristian. PERAYAAN DI BUAT PADA 1 APRIL TU JUGEKK

Perayaan tu disambut setiap pada 1 April dan disambut sampai sekarang oleh orang yang bukan beragama Islam. Tapi yang turut sedih nye, perayaan ni di sambut jugekk oleh Umat Islam. Ape ni? Orang Islam menyambut hari kejatuhan Umat sendiri? Patut ke tak?        

Dengan menyambut nye hari April Fool bermakne kite menumpang kegembiraan orang Kristian kerana menjatuhkan Umat kite sendiri. Dah tau kan kenapa tak boleh sambut April Fool. Masih nak sambut lagi hari yang menyayat hati tu? terpulang pada diri sendiri. Hanya dengan hati yang Nurani digabungkan bersama pemikiran yang waras saje yang dapat menentukan tindakkan kite :)

Sekian, Terima Kasih daun keladi ^_^                                                                                                                                                     

Terima Kasih sudi baca,jangan lupa baca lagi ^_^

12 comments:

AZZIMROSLI said...

Nasib baik, tak sempat nak buat. Niat dah ada, hahah ;)

miss latifah said...

dah tau tak boleh la buat ^_^

ezy.fia said...

prnh t'kene dulu ngn mmbr mase zmn mude2..
ngehehe

miss latifah said...

Cik Ezy: zaman mude2? makne nye sekarang tua eh? hikhik ^_^

Nadiah said...

betol !

miss latifah said...

Nad-Ya: Betul jugek! (,")

Unknown said...

haha yap betoi !

Nadiah said...

thanks jugak ! :P

Miss Euoni said...

thx cik t- pah .. Oni x sambut pun April Fool tu .. bak kata cik t-pah .. wat sakit hati je bila kne tipu ..

miss latifah said...

Era_Lavara: hanye senyumam yang mampu diberi (:

miss latifah said...

Nad_ya: same-same thanks :D

miss latifah said...

Miss Euoni: bagus la kalau tak sambut :) lagi pon tak baik kan ^_^